תנ"ך על הפרק - תהילים ג - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים ג

570 / 929
היום

הפרק

מִזְמ֥וֹר לְדָוִ֑ד בְּ֝בָרְח֗וֹ מִפְּנֵ֤י ׀ אַבְשָׁל֬וֹם בְּנֽוֹ׃יְ֭הוָה מָֽה־רַבּ֣וּ צָרָ֑י רַ֝בִּ֗ים קָמִ֥ים עָלָֽי׃רַבִּים֮ אֹמְרִ֪ים לְנַ֫פְשִׁ֥י אֵ֤ין יְֽשׁוּעָ֓תָה לּ֬וֹ בֵֽאלֹהִ֬ים סֶֽלָה׃וְאַתָּ֣ה יְ֭הוָה מָגֵ֣ן בַּעֲדִ֑י כְּ֝בוֹדִ֗י וּמֵרִ֥ים רֹאשִֽׁי׃ק֭וֹלִי אֶל־יְהוָ֣ה אֶקְרָ֑א וַיַּֽעֲנֵ֨נִי מֵהַ֖ר קָדְשׁ֣וֹ סֶֽלָה׃אֲנִ֥י שָׁכַ֗בְתִּי וָֽאִ֫ישָׁ֥נָה הֱקִיצ֑וֹתִי כִּ֖י יְהוָ֣ה יִסְמְכֵֽנִי׃לֹֽא־אִ֭ירָא מֵרִבְב֥וֹת עָ֑ם אֲשֶׁ֥ר סָ֝בִ֗יב שָׁ֣תוּ עָלָֽי׃ק֘וּמָ֤ה יְהוָ֨ה ׀ הוֹשִׁ֘יעֵ֤נִי אֱלֹהַ֗י כִּֽי־הִכִּ֣יתָ אֶת־כָּל־אֹיְבַ֣י לֶ֑חִי שִׁנֵּ֖י רְשָׁעִ֣ים שִׁבַּֽרְתָּ׃לַיהוָ֥ה הַיְשׁוּעָ֑ה עַֽל־עַמְּךָ֖ בִרְכָתֶ֣ךָ סֶּֽלָה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

מזמור לדוד בברחו מפני אבשלום בנו ה' מה רבו צרי. הם המקטרגים למעלה והם צרי באמת ועי"ז רבים קמים עלי בארץ:רבים אומרים לנפשי וכו'. אפשר במ"ש הריטב"א ז"ל בחידושיו פ"ק דעירובין בההיא דאמרו אלו ואלו דברי אלהים חיים משם רבני צרפת דהקב"ה אמר למשה מ"ט פנים טהור ומ"ט פנים שאינו טהור וכיוצא ואמר משה רבינו ע"ה ואיך תהיה הלכה ואמר לו הקב"ה כי ההלכה מסורה ביד חכמי הדור. והשתא רבים אומרים לנפשי אין ישועתה לו באלהים סלה. הכונה שרבים בתורה אומרים כיון דההלכה מסורה ביד חכמי הדור אנחנו רבים בתורה ואנו אומרים אין ישועתה לו באלהים סלה. וזה טעות דאם הלכה מסרה הקב"ה ביד חכמי הדור היינו דוקא בדיני אדם בדיני טהרות ונזיקין וחבלות וכיוצא. אבל לא נאמר זה בדיני שמים שהלכה כחכמי הדור. ועוד כי רבים אלו לא חשיבי דהם מכח שנאה וזהו שאמר רבים קמים עלי בשנאה ואומרים שהם רבים וזה הבל כי סברתם מחמת שנאה:ואתה ה' מגן בעדי. כמ"ש בזהר הקדוש שהיה הקב"ה טוען בעד דוד להצילו מדומה. א"נ הם אומרים אין ישועתה לו באלהים והוא רצה שיאמרו מגן דוד וז"ש ואתה ה' מג"ן בעדי. א"נ ואתה חסד ה' מדת רחמים מגן כנגד מדת הדין אלהים גימטריא בעד"י וז"ש מגן כלפי בעדי גימטריא אלהים מדת הדין. א"נ ואתה ה' מגן בעדי כבודי ומרים ראשי רוח הקדש מלתו על לשנו. כבודי דשלמה ימלוך ויתפרסם דבת שבע היא זיווגו מאת ה'. ומרים ראשי בשעה שדבקו שערים זה בזה עד ששלמה הע"ה אמר בעבור דוד עבדך וידעו שלא חטא בב"ש ונהפכו פני שנאי דוד כשולי קדירה א"נ ומרים ראשי ר"ת ובטובך מרוב רחמיך יודע מנביא רצונך אלהינו שלמה ימלוך:קולי אל ה' אקרא ויענני מהר קדשו סלה. פירש רד"ק ז"ל נוכל לפרש הר המוריה ואף שלא נבנה ביהמ"ק קבלה היתה בידם עכ"ד וכבר כתבנו בעניותנו בכמה דוכתי מה ששמעתי מפי הרב המובהק כמהר"ר אברהם רוזאניס זלה"ה האחרון בעלותו בתוככי ירושלם ת"ו שהיה מתרץ למה שהקשו בירושלמי והביאו התוספות בע"ז דאיך נבנה ביהמ"ק על גבי הר והלא אין לך הר וכו' והיה מתרץ הרב הנזכר דאמרו בזהר הקדוש דכל מקום ששלטה סטרא דקדושה שוב אין סטרא אחרא יכולה לבא שם ואמרו במדרש כשברא הקדוש ברוך הוא אבן השתיה כביכול התפלל יה"ר שיכבשו רחמי את כעסי וכו' ולכן שוב הסט"א לא יכלה לבא שם. גם אמרו רז"ל פרק במה מדליקין דשאל דוד הע"ה שיודיע הקב"ה שמחל לו והשיבו דבחיי שלמה יודיע ודבקו שערים וכו' ואמרו במדרש באותה שעה חיה דוד והשתא דרוח הקדש דיבר בו בפה קדוש ההוא אמר דשאל מה' וז"ש קולי אל ה' אקרא כלומר שיודיע שמחל לו ויענני מהר קדשו סלה דהיינו בחיי שלמה כשיבנה בה"מ וזה רמז מהר קדשו. וזה יהיה בזמן כי אני שכבתי ואישנה שכבר כמה שנים שנפטר ובאותה שעה חיה דוד וז"ש הקיצותי כי ה' יסמכני להודיע לכל שלא חטא. ואמר ויענני מהר קדשו סלה רמז תירוץ הרב הנזכר וז"ש מהר קדשו. וכ"ת הוו תרתי דסתרן הר וקדש איך יתכן דאין לך הר שלא עע"ז לז"א הר קדשו שנקרא על שמו סלה תמיד שכיון דהוא התפלל בעת הבריאה נתיחס אליו הר קדשו סלה תמיד ואין שום סט"א שולטת:שיני רשעים שברת. אפשר דרך הלציי שאם משטן נחש תקח שני שיני"ן ישאר קי"ז גימטריא עמו וז"ש שיני רשעים השני שיני"ן דשטן נחש שברת דיסיר השיני"ן ישאר מספר עמו והוא ירחם שאנחנו עמו וז"ש על עמך ברכתך סלה:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך